Bouwer & Officier B.V. maakt gebruik van cookies om de website te analyseren en te verbeteren. Hiermee kunnen wij u beter van dienst zijn. Door op 'akkoord' te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies. In de cookie- en privacyverklaring vindt u meer informatie over het gebruik van cookies op deze site.

BAKKERS IN BEDRIJF

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Op 1 januari 2016 telde Nederland 276.900 familiebedrijven. Dit komt neer op 71 % van alle bedrijven (exclusief bedrijven met 1 werkzame persoon).

Een familiebedrijf is conform de definitie van de Europese Commissie een bedrijf waarbij:

  1. De meerderheid van de zeggenschap, verbonden aan het eigendom, is handen is van een natuurlijk persoon dan wel de familie. Deze meerderheid kan direct of indirect zijn;
  2. Tenminste 1 vertegenwoordiger van de familie of verwanten formeel betrokken is bij het bestuur van de onderneming;
  3. Bij beursgenoteerde ondernemingen: tenminste 25% van de zeggenschap in handen van de familie is.

Het kenmerkende aspect van familiebedrijven is de overlap tussen eigendom, familie en bedrijf.

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Heeft u ook goede herinneringen aan Star Wars?

Zelfs degenen onder u die in de jaren zeventig nog niet bestonden kennen ongetwijfeld dit fenomeen dat menigeen aan de buis gekluisterd hield. Het was spannend en science fiction, een wereld die we alleen maar kenden in onze fantasie. En wellicht juist daarom intrigerend en succesvol.

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Ook dit jaar houden we de traditie in stand om stil te staan bij enkele eindejaarstips om goed het nieuwe jaar in te gaan.

Investeringsaftrek

Indien u van plan bent dit jaar nog enkele investeringen te doen kan het de moeite lonen enkele investeringen door te schuiven naar volgend jaar. Indien u in één jaar meer investeert dan ca. € 56.000 blijft het bedrag van de investeringsaftrek (28% van het investeringsbedrag) gelijk tot ca. € 104.000 en daarboven wordt de aftrek nog lager. Door investeringen uit te smeren over meerdere jaren kunt u ervoor zorgen dat u per jaar onder de € 56.000 blijft. Op deze wijze kunt u optimaal gebruikmaken van de investeringsaftrek.

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Als je besluit te trouwen weet iedereen wel dat het verstandig kan zijn “de zaak” buiten de gemeenschap van goederen te houden. Vanaf 2018 ontstaat er bij een huwelijk ook geen algemene gemeenschap van goederen meer tenzij hiervoor expliciet wordt gekozen.

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Een aantal maanden terug schreef ik over de voordelen van automatisering en wat voor nieuwe mogelijkheden dit biedt voor de accountant maar ook voor uzelf. Een groot aantal klanten zien wij verder digitaliseren en zij vragen ons ook regelmatig naar de mogelijkheden die wij als accountant kunnen bieden. Met een vergelijking tussen de traditionele manier van boekhouden en de nieuwe mogelijkheden hoop ik u een stuk inzicht te bieden in de keuzes die u kunt maken.

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
Jacqueline Steehouwer

Slechts één week was er hoop voor aanstaande ouders: de Sociaal Economische Raad kwam met een advies om de huidige ingewikkelde regels rondom zwangerschapsverlof eenvoudiger te maken. Kern van het advies: voeg het kraam- partner- en ouderschapsverlof samen en zorg voor uitbreiding van het verlof, zoals 6 weken betaald partnerverlof. Ook voor u als ondernemer gloorde er hoop: het advies was namelijk ook om dit verlof, uit oogpunt van het “maatschappelijk belang”, te betalen door de overheid en niet door de werkgever.

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Door mijn werk als bakkerij-adviseur bij Bouwer & Officier en eerstelijns-adviseur bij de Werkgroep Voor de Bakker, heb k de afgelopen twaalf jaar veel contact met potentiële starters en overnamekandidaten. Dit zijn vaak jonge mensen die de ambitie hebben om ondernemer te worden.

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Op 4 en 5 maart staat de vakbeurs Bakkersvak weer op de agenda op een nieuwe locatie in de evenementenhal Gorinchem. Een mooi moment om inspiratie op te doen voor u als ondernemer. Tevens een mooi moment om collega ondernemers te ontmoeten. Ook is het een beetje een reunie om oude bekenden weer eens te spreken. Genoeg redenen om de beurs te bezoeken en er een mooie dag van te maken.

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Als ik met een ondernemer om de tafel zit om de daadwerkelijke overdracht van zijn bedrijf te bespreken dan heeft het onderwerp al jaren op de agenda gestaan (en besproken) en zijn er geen obstakels meer te verwachten. Een goede voorbereiding is namelijk van essentieel belang en voor een goede bedrijfsoverdracht moet de tijd worden genomen. Maar ook als ondernemer moet je hierna toe groeien en er klaar voor zijn. Een vuistregel is om hier 5 jaar van tevoren mee te beginnen.

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Afgelopen week een aantal dagen op de Horecava beurs geweest. Het is goed om te zien dat het bakkersgilde daar ook steeds beter vertegenwoordigd is.

Het “Goed van Start” initiatief was aanwezig met als doel om voorlichting te geven aan startende ondernemers in ons vak. Het viel mij op dat er veel jonge enthousiaste kandidaat ondernemers al druk bezig zijn met een orientatie over de volgende stap.

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

De afgelopen jaren gaan de ontwikkelingen in automatisering hard. De kosten van gegevensopslag en hardware zijn fors gedaald. In kantoorautomatisering zien wij dat terug in het gebruik van bijvoorbeeld email waarin wereldspelers als microsoft en google met cloudoplossingen vrijwel onbeperkte ruimte bieden om al het emailverkeer op te slaan tegen lage kosten, met als bijkomend voordeel dat deze werkplekonafhankelijk benaderbaar zijn. De kosten van randapparatuur als pc’s, printers en kopieeroplossingen zijn ook fors gedaald. Multifunctionele oplossingen in apparaten (printers, scannen, kopieren ineen) en bijvoorbeeld het gebruik van tablets voor kassasystemen verlagen de hardware kosten waardoor deze voor een grotere groep gebruikers interessant wordt.

© 2015 Bouwer & Officier B.V.

Search

Wij zoeken nieuwe collega's!!!!

Op zoek naar een nieuwe uitdaging?

Kom werken bij Bouwer & Officier B.V.